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THE FIRST VALUE IN HUMAN LIFE AND IN THE WORLD


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                               ACÇÕES HUMANAS E ACÇÕES DO HOMEM

É um dos deveres fundamental do ser humano, que é racional procurar prudentemente informar se autenticamente a realidade da sua própria natureza, para melhor compreender os elementos fundamentais que constroem a sua natureza humana. Esta visão mostra-nos que a verdadeira realidade da vida humana não é orienta pelas doutrinas mas sim pela verdade.

A vida humana compreende o conjunto dos elementos que constroem o processo vital que pode ser conduzido para o progresso, ou anacronismo do ser de uma determinada pessoa humana, dependendo inteiramente das próprias capacidades seja física ou mental que podem garantir autenticidade das suas convicções; e os meios que o seu ambiente lhe oferece. Antes de nos lançar mais para o além em relação à diferença existente entre ações humanas e ações do homem vamos analisar a origem da vida da pessoa humana num contexto cingido e profundo isto porque; praticamente sem vida não há nenhuma ação que homem pode realizar e obviamente onde não há a vida humana também não há ação do homem assim como ação humana.

Esta cientificamente reconhecida de que o poder do inconsciente do individuo ou de um determinado ser humano começa a se construir antes do seu nascimento. Em conexão com esta visão da origem da vida humana O Lepp salientou que; do mesmo modo que o corpo da criança vai tomando forma, progressivamente no útero materno, assim a psique ou a alma também tem seu período uterino da sua existência.[1]É neste período que a natureza espiritual da pessoa humana se desenvolve em coordenação com a sua natureza física. Contudo é relevante reconhecer que o ser humano possue três partes fundamentais que são alma que é o centro da vida, o espírito que constitui o centro da inteligência humana e o corpo físico. E é na base da unidade desses elementos que se construí o corpo vital de um determinado ser humano. Em conexão com o ponto de união entre o corpo e alma O Allan Kardec salientou que a união entre o corpo e alma começa na concepção, mas não-se completa, e só vai se completar no momento de nascimento. Desde o momento da concepção o espírito designado para tomar determinado corpo a ele se liga por um laço fluídico que se vai encurtando cada vez mais, até o instante em que a criança vem à luz ... e entra no número dos seres vivos.[2] Por outro lado à visão do Kardec é muito platônica, pessoa humana não se enquadra na lista dos seres vivos somente depois do seu nascimento mais antes do seu nascimento, visto que o nascimento é a realização de uma das fases do desenvolvimento ou progresso da vida humana ou pessoa humana no seu geral. Isto quer dizer mesmo no período da concepção uterina o individuo está na lista dos seres vivos, porque tem vida e é a partir de tal vida que ele vai cumprindo ou seguindo o seu processo de desenvolvimento até a fase do seu nascimento. E nada se completa nesta fase, visto enquanto vivo ele continua incompleto e vai buscando se completar ou ser perfeito por meio de seu processo de desenvolvimento que vai até o dia da sua morte.

Para que o individuo esteja autenticamente dentro ritmo expectivo do progresso do ser humano é necessário que haja o equilíbrio dinâmico no desenvolvimento assim como no funcionamento dos elementos acima mencionados. E é por meio desse equilíbrio que a pessoa estará mais inclinada na realização das ações humanas evitando assim o super inclinação nas ações dos homens. É real reconhecer que não tem como um ser humano privatizar-se das ações do homem para somente se restringir nas ações humanas, visto que as tais ações são de caráter natural e centram na sua própria natureza. As ações humanas, embora também tenham a sua base no poder natural do ser humano; mas nem todo ser humano tem esse poder de julgar e analisar as coisas no contexto autêntico e objetava. Assim, devido esta limitação que os seres humanos sofrem devido à fragilidade da natureza deles, o maior número das pessoas passam todo tempo das suas vidas realizando mais ações do homem e poucas ações humanas.

Na maioria dos casos, a violência é usada como meio para o alcance da justiça dentro de uma determinada sociedade onde prevalece a injustiça; mas não é humano utilizar a violência como meio para o alcance da justiça dentro de uma determina da sociedade. É digno e humano centrar no dialogo como fonte preponderante para o alcance da justiça dentro de uma determinada sociedade onde predomina a injustiça ou opressão de qualquer natureza. Praticamente o uso da violência, como solução de busca de justiça gera o problema acima de um outro problema; e isso resulta numa confusão de natureza caótica, beset ou Deus-nos-acuda. Moçambique por exemplo; é um dos países africanos que sofreu bastante, de guerras contra a dominação colonial assim como a guerra civil que no total cobriu 16 anos de conflitos. O partido da oposição por recorrer à violência como meio para o alcance da justiça criou problemas acima de outros problemas, no caso do atraso do desenvolvimento econômico, intelectual, social, político e moral.

Então ações do homem envolvem todas as ações que nós realizamos sem nos perguntarmos por que é que nós realizamos as tais ações, é o exemplo delas amor, ciúme, inveja, respiração, descriminação, ódio, em geral são ações instintivos e fisiológicos. Enquanto que as ações humanas têm a sua base na consciência, eles surgem como resulto da ação do julgamento racional. É digno o que está sublinhado de que human acts are imputable to man, so they envolve his responsability for very reason that he puts them forth deliberately and with self-determination. Moreover, they are not subject to physical laws which necessitate the agent, but to law which lays on the free- will under obligation which has no any interference with his freedom of choice. Besides, they are moral.[3] (As ações humanas são irrefutaveis para o homem, e têm uma responsabilidade centrada na consciência da pessoa que realiza as tais ações, por esta razão ela realiza deliberadamente e com determinação pessoal. Neste caso, ações humanas não são sujeitas a leis físicas que necessita o sujeito, mas as leis centradas na livre vontade e como dever que não tem qualquer interferência com a liberdade da escolha). Em geral ações humanas são aqueles que nós realizamos livremente e conscientemente na base da prudência e sabedoria. São ações que nós realizamos voluntariamente e convictos em justificar, por que é que nós realizamos as tais ações e quais são as suas conseqüências. Com essa visão as diferenças entre ações humanas e ações do homem tornam muito claras, e transparentes, e isso mostra-nos que a vida humana em si, não tem doutrinas, mas é o homem que cria doutrinas para impor dentro da sua própria vida. Neste caso as doutrinas são o resultado das ações do homem, isto quer dizer elas não fazem parte das ações humanas. Em relação às doutrinas atualmente muitas pessoas são abusadas, exploradas economicamente assim como moralmente e espiritualmente por meio de doutrinas religiosas, mas isso tudo é devido à ignorância, inocência ou pobreza intelectual. E devido a isso nas nossas sociedades predominam mais ações dos homens em vez das ações humanas. As pessoas deixam a serem manipuladas facilmente pelas doutrinas religiosas esmagando assim o espírito da fidelidade pela afirmação autêntica das verdadeiras realidades das suas vidas. Em conexão com essa visão Matthew sublinhou que estamos dentro duma cultura que não nos ensina a lidar com os sentimentos dolorosos e numa Igreja que freqüentemente nos ensina que a verdade está na Bíblia, no papa, nos pastores ou padres, nos sacramentos-em todos os lugares menos dentro de nós mesmos. A religião é freqüentemente ensinada como um sistema de controle, de regra, de rituais, de ideais - de obrigações. É muito fácil se nos orientar com esse tipo de crenças ou doutrinas para esmagar o processo da nossa vida, pensando ao mesmo tempo que estamos sendo bons cristãos, crédulos ou religiosos no seu geral.[4] Em relação a isso, uma mulher disse que odeia bastante ler as cartas de são Paulo apostolo que fala sobre a conduta ou relacionamento entre as mulheres casadas com os seus esposos; visto que está muito acentuado a submissão ou servilismo das mulheres nas suas relações com os seus esposos. E a qualquer momento em que ela é escolhida para fazer leitura das tais cartas dentro da Igreja, ela passa a leitura para outra pessoa. Mas ela não podia estar ameaçada pelas cartas de São Paulo, porque não é a visão de são Paulo, que define o verdadeiro ser de uma determinada mulher, mas sim a natureza da mulher em si, é que define o verdadeiro ser da mulher. Neste caso a mulher deve ser livre em seguir as suas convicções e também deve ser fiel a sua própria natureza, ela deve analisar, julgar e criticar objetivamente as realidades que compõem o ser da mulher, para melhor descobrir os elementos fundamentais e objetivos que constroem o ser autêntico de uma determinada mulher. Em geral a vida humana não é orientada pelas doutrinas é por isso que, quando as doutrinas prevalecem dentro das nossas sociedades ela é ameaçada. Atualmente, se levanta a visão de que o cristianismo devido as suas doutrinas, não há favoritismo no crescimento da população que professa a sua fé, ao contrario o muçulmanismo, as suas doutrinas promove a poligamia à coisa que garante um crescimento rápido da população que professa a fé muçulmana. Contudo este assunto não constitui como elemento fundamental deste trabalho, mas era somente para que as doutrinas estão na linhagem das ações do homem e não ações humanas.

Atualmente, com o desenvolvimento intelectual e da civilização humana, a igualdade dos elementos que compõem a espécie humana torna-se cada vez mais o pano de fundo. É relevante reconhecer que nas áreas políticas e sociais de alguns países que não prevalece o domínio das doutrinas religiosas nas áreas políticas e sociais apresenta-se com uns progressos notáveis no contexto de valorização das mulheres. Por outro lado à situação torna-se preocupante nas religiões, especialmente nas religiões onde o espírito do radicalismo notavelmente no caso de catolicismo e muçulmanismo. As mulheres embora, apresentassem-se com um número notável nas tais religiões, elas não podem exercer qualquer função ou exercício de elite dentro das tais religiões. Concluindo, eu saliento que é importante ativar nas nossas mentes aquilo que foi dito por Buda de que, gods may exist, but they can`t help us or do anything for us so there is no point in worrying about them, praying to them or looking to them for any aid. We humans know that we exist here and now so we need to worry about how to best live or our lives here and now, let the gods if there are any, to take care of themselves.[5] (os deuses podem existir mas eles não podem nos ajudar a fazer qualquer coisa para nós, por isso não há razão de passar todo tempo rezando para a eles,ou procurar, eles para nos dar qualquer ajuda. Nós, seres humanos sabemos que existimos aqui e agora, assim nós precisamos de nos preocupar em como é que podemos melhorar a vida ou a nossa vida aqui e agora, deixa os deuses existirem se existir algum para tomar o cuidado deles mesmos.) Esta visão soa com uma realidade ateu, mas numa visão critica, analítica e objetiva descobri no seu fundo de que não podemos nos limitar em crenças ou doutrinas para resolver as dificuldades de natureza humana, vamos partir na base das nossas convicções enraizada nosso estilo da vida, e daí busquemos os valores que garantem a melhoria das nossas vidas. Assim descobriremos que na verdade, a verdadeira realidade da vida humana não tem doutrinas.

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MY DREAMS OF THE BETTER WORLD

             There is nothing that will become better by itself, and there is no any kind of dream, which can be realized without subject, or the owner of that specific dream. It is just to show that acts cannot stand by themselves without subject.
            This is a proper time out of which the preachers exercise role, in extending the teachings of Jesus Christ to new generation aiming to perfect peace and love for the present and future generations. Now we need to be very careful in interpreting the Bible, we need to avoid fundamentalism in preaching, we must not quote the Bible with intention of supporting oppression, injustice, exploitation and so forth, if we are really convinced that we are aiming to perfect our actual life for the better life of the future generation. Our actual world fights for the achievement of pure liberty though many people claim to be free on the bases of false principles; they are not aware that the expected liberty bases on the objective truth.
        I many cases It seems that our preachers are not preaching what is objective, but rather that which is subjective, they are very intentional, we hear in most cases “give all which you have to God for He will provide everything to you”; we need to be very careful with this kind of preachings. God does not seach for material things, and our love to God can be seen when we give value to life, when we respect the lives of others.Now if God has a power of providing everything to humanity does the same God need everything from His people or humanity in general? so if preacher is asking for his believers the support or contribution for the church or even for his own life, he has to use a propitious or auspicious language out of which every believer will be clear in relation to what is needed.
      Nevertheless, we need to understand that the preacher is not an angel, he is human being like you or like me, in order to confirm it ask yourself ; have I found somebody who was born priest or pastor? The answer will be no, and it means that who is pastor or preacher is your brother, he lived together with you and he will live always with you. So you need to understand his weakness, his intentions, desires, feelings and so forth, and even the pastor or priest need also to understand the reality of his believers for, it will be always important in betterment of relationship between pastor or priest with his believers. We do not need to create human intentions or needs and subjecting to Divine reality.Actually nobody knows properly what does God need from His people, and what we need is only that everyone has a need of holding acts that intend to support the goodness of his life, of his community, his society or of his country in general, supporting human rights and those who fight for peace, helping the vulnerable and so on. Hewever, this problem arises due lack of control of our language, and lack of analysing things on the base of impartiality, in many cases we have a great tendency of making thing as we like them to be and no how they are expected be.
     Jesus the son of man and of God at the time; that means by his divine nature he is a son of God and by his human nature he was a son of man as well we know. God himself is the source of all kind of goodness; there is no any sign of badness in God that’s why when He realized that the world was dominated by injustice, hatred, oppression and so forth. He did not think of punishing the people, as solution of such problems, He only decided to send His only son in order to teach people or humanity in general the truth in order to set it free from all kind of evil. Nevertheless, it was not easy for humanity to accept such truth, simply, because humanity was blind and dominated by evils, and evil cannot work hand in hand with good or goodness. As result humanity insulted him, oppressed him, despised him, hated him, but out of his humility and simplicity he did not account for that because he was aware that, the world was blind and it is not easy to know and realize the importance of light, therefore he said while he was on the cross that, “Father forgive them for they do not know what they are doing;” this sentence holds prosperity of relevance, “actually we do many things without why” that means before doing anything you need to ask yourself why do I wish to do this and what is the use of this? When Jesus came from the Father, he had already answered such questions, that’s why it was not so difficult for him to fulfill his mission. Here he said “I came not to change the laws, but simply to perfect them out of justice,” actually the laws do not build up the justice, therefore, it is within merit that if any law does not observe or respect the values of justice has to be driven away, for it does not support the goodness of society. Jesus did not use his humility to support injustice or devilish opinions, he only remained firm in fighting for truth, peace, justice and love as well as solidarity, he also never forgot to ask for more power from his heavenly Father out of his prayers. In this perspective who believes in Jesus Christ has to live in accordance to Jesus’ teachings, his acts have to show the signs of Jesus’ teachings. That’s why in most cases I use to say if you believe in something which is Devine or spiritual show it in relation to practical things; in this perspective practical things is not taken only in empirical perspective, for there might be somebody who has good ideas of bringing something into existence but, due to a lack of capacity of doing such thing, he has to show it through language or any sign that reveal his ideas in relation to his intention, doing so he his already in the list of practical people. I as believer of God and Jesus’ teachings, though with human weakness; I have to do all the best to make sure that I am living in accordance to some teachings of Jesus Christ though not full sense. One of the greatest writers of medieval period known by saint Thomas by believing in God he demonstrated five proves of existence of God or Divine power as well.
      We as human beings are called to do that which is good, and actually all of our acts intend the goodness, but the problem arises in meanings which are taken in order to achieve such goodness. Nowadays many people are suppoting democracy and the fredom of speech, actually it has been providing good results in some circumstances. Nevertheless there is something which many people do misunderstand when they want to exercise the freedom of speech they tend to forget the moral rule of language. Many people do misunderstand the mean of freedom of speech, by taking it as an opportunity out of which they can kill or injure the minde or spirit of others out of what they speak. This I think rises due to lack of respect and further reflection on the value of human life. On the base of my experience I have realized that many people have enough knowledge of others than the knowledge of themselves. Again this is due to lack of further reflection on personal life, so people tend to forget what Socrates said that life which is not reflected on is of no value.
      It happens that if I do not drink, I have enough chance of saying whatever against alcohol. I have enough chance of calling whoever takes álcohol as an alcoholitc simply because i dont take it. May be once I have tried it, and I went mad. So for me whoever takes alcohol has something wrong. This is a kind of feelings of people who do misunderstand the value of freedom of speech, they take as a chance from which they reveal others as hopless, foolish due to their wekness. But if we are careful enough we could understand and reflect on Matthew’s Gospel chapter (18, 15) which states that if your brother sins against you, go to him and show him fault.But do it privately, just between yourselves. This is a great hint that could always beguiding the course of our life; for in many cases people are delighted in complaining about the wekness of others underground, they fear to challenge someone´s weakness as a result they becoome gossipers, and by doing so they are in the list of evildoers. These kind of people do not have love of others in real sense, because who loves knows how to guide others in the way of perfection. He is faithful to truth and he knows the value and mean of human life.
       In the course of my life I have understood that supporting or being importial in analysing or judgings the reality of things is greater than any other way of judging or analysing things. I really appreciate a realistic man, though sometimes unwillingly I can reveal the tendences of biasness; but I never found joy on that. Another thing which I have been experiencing in my life is that many preachers or religious in general when they talk about poverty tend to reveal a strong opposition between rich people and the poor people. In short they dont analyse the issue in impartial perspective. They they tend to be bias, by showing rich people as the oppressor or exploitor of the poor people, this bases on the conception that rich people have been using unfair means in order to become rich. Nevertheless, we need to bear in mind that some people who are rich have never used unfair means they simply became rich through fair means. I believe that there some people who became rich true unfair means, but this does not pave way of generalizing the reality of rich people otherwise we will be unfair to those who became rich through fair means.
      A religious person no matter whether he is a christian or whatever religion, when he wants to talk about the issue of poverty, he has to identify himself as impartial and realistic on the face of the rich people as well as poor people in short he has to be ojective. Because religion does not stand for poor people or rich people but rather for all humanity, and I dont think there people who are meant to be considered especially as the people of God, for if you consider a group of people as the only people of God and excluding other people you are comply wrong, unless you have a different God who is not creator of all things which exist in this world.
      Back to the issue of povrty many religious people tend to reveal the tendency of identifying themselves with poor people may be on the base of this sentence which states that ‘the poor he gave the food and the rich He sent away with empty hands’ but if we analyse the issue of poverty in this perspective we will be tempted to bias and foundamentalistic, which is very dangerous as I said in the introductory part. Again there some people who are poor due to their own weakness or laziness as well, I believe that nobody was born poor or rich though it is true that some of us were born in a rich family and some in a poor family. Moreover, being born in a poor family does not mean that you have necessarily to be poor because your parents were poor. You can build your reality on base of your conviction. There some people who were born in a rich family due to their conviction or devotion they opted by living a poor life and there also those who were born in a poor family but due their own effort they became rich.
     One of the serious problems is the use of languages, and the greatest devils are running through human language, preacher wants to express before their believers as if they are angels, they use angelic language, what do I mean by angelic language ? If somebody has done something wrong to you don’t judge as if you have never done something wrong to somebody, your way of wailing or complaining has to show that you are human being who is not perfect by meaning that at every moment you are expected to be a subject of any kind of mistake or weakness as well.
     Nowadays, we are living in the world of Rene Descartes which is centered in doubt; there is no trust among the peoples, everyone sees each other as if he/she wishes to betray others. However, this is not the case we are not called to do what is bad; we are only called to do that which is good, so if you love somebody do not anticipate critical tendency though you need to bear in mind that we as human beings do have weakness, and it is out of the forbearance of everyone’s weaknesses that we perfect our relations.The people who are in relationship have to tell each other the truth in relation to their feelings; outside of that they will remain in the world of doubt or mistrust as well. Moreover, one of the greatest truth recommended in this perspective is openness to each other, and avoid fear in supporting the truth, keep confidence in telling somebody that you are wrong. By doing this you are outside of evil for actually evil includes all things which are opposing the the goodness. So if you event the style of smiling to someone whom you dont like you are in the class of evil doers, because you are avoiding to reveal what is going on in your mind or heart by pretending that you are ok. In many cases we are called to control our emotions, if you are not able to control your emotions at least try to avoid reaction in moment which you are facing a problem or being criticized, for such time human emotions seem to loose its control in relation to consciousness and reason, as you know we as human beings are naturally bias, simply because we do have interests, desires, wishes, love, feelings and so forth, and the way which I feeling in relation to a specific issue is not the same way that you feel in relation to the same issue. In general we differ in our interests, desires and feelings which are subjective. So these are the causes of biasness, if you are not aware be aware by now. In one way or another we need to have conviction out of which our way of being will be guided by, and always we need to look for interpreting our environment and the reality of each one of us, bearing in mind that we need to understand the reality of each one of us as he is, we do not intend to make others what we wish them to be for us. Everyone is unique, so leave everyone to exercise his uniqueness; the weaknesses are common to human beings simply, because we are born incomplete as Heidegger one of the greatest existentialists supported. We find our completeness at the end of our life, so when we are still alive, it is the sign that still there is something missing on us. So let us stand together fighting for the achievement of human authenticity, that is duety which God has reaveld to us through frigility of our human nature.
ATANASIO FABRINO
       
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